onsdag 1 juni 2011

Hjälp minnet på traven - för vindagbok

Några provar många olika viner, andra färre. En sak har de dock gemensamt, det är bra att notera ner vad det var man drack, smak, doft, något mera och slutligen kanske vad man tyckte om det. Själv har jag gjort olika ambitiösa försök att föra noteringar. Det har varit i excel-ark och mest extremt var det nog när jag använde noteringsfunktionen i mitt vinkällarprogam, Personal Wine Curator. Jag tycker mycket om PWC, men till noteringar var det i överkant. Oavsett om det var excel eller PWC fanns det ett gemensamt problem: hur komma ihåg alla intryck av vinet och dess namn när jag väl kom till datorn? Till slut satt jag där och försökte notera ner på papper för att sedan föra över till datorn.

För ett år sedan provade jag en ny variant. Ett trepack Moleskine-böcker i A6-format införskaffades. I dessa gör jag noteringarna och sedan har jag en lista i excel. Listan innehåller namn, årgång samt på vilken sida i vilken bok jag kan finna noteringen. På så sätt går det att läsa noteringar i såväl kronologisk som i namnsorterad ordning. Dessutom är det enkelt att se om jag provat vinet tidigare.

Första året med den här metoden tog slut i början av maj och vips ställer sig frågan: hur var året som gått då? Jo, det blev 281 noteringar och jag får erkänna att jag missade fem stycken. Två av dessa var bag-in-box viner serverade vid en temperatur om 24 grader, ingen större noteringsförlust. Mest är jag nöjd med att kunna ha koll på vad det var i glaset samt att det lyckades över förväntan med att få med noteringar.

En fråga som uppkommer: om jag dricker samma vin två gånger, ska jag notera båda gångerna? Jag tar med båda gångerna om det är minst ett halvår mellan gångerna. Det jag generellt noterar ner är namn, producent, region/land, druva och årgång. Sedan kommer man till intrycken och där är det doft, smak samt en kort notering om totala intrycket av vinet. Om det bara hinns/minns med en sak så är det det sammanlagda intrycket som kommer med, utöver namn mm.
Summeringssidan över antal viner i boken och i tidigare böcker.

Typiska noteringar, den till vänster något längre än vanligt.
Sidnummer uppe till höger, vinnummer i boken nere till höger.

Som innehavare av en iPhone får jag se vad som händer det här året. Dock är de bra komplement till varandra, snabb notring eller bild på flaskan och sedan i lugn och ro föra över noteringen.

En till effekt ha detta gett att jag numera tänker mer på vinets karaktär när jag dricker det. Dessutom är det alltid kul att gå tillbaka och se, och ibland försöka tyda, vad jag tyckte om det!

Lycka till med dina noteringar!
- Olof

1 kommentar:

  1. Äntligen ett nytt inlägg! Ska ta o läsa det imorrn. Först ett glas bdx. trevlig låååånghelg

    SvaraRadera